Behandelingen

LEERSTOORNISSEN

Sommige kinderen ervaren moeilijkheden bij bepaalde schoolse vaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen. Bij deze kinderen spreekt men over een leerprobleem. Wanneer bovenstaande leermoeilijkheden hardnekkig aanwezig blijven, ondanks intensieve begeleiding/ondersteuning, kan men spreken van een leerstoornis.
Als er problemen zijn op het gebied van lezen, spreken we over dyslexie, bij schrijven over dysorthografie en bij rekenen over dyscalculie. Een combinatie van leerproblemen kan ook voorkomen.
Naast kinderen uit de lagere school kunnen ook leerlingen van de middelbare school en volwassenen moeilijkheden ondervinden omwille van deze stoornissen. Ook voor hen kan onderzoek en behandeling opgestart worden.

TAALSTOORNISSEN

De taalontwikkeling verloopt volgens een bepaald patroon. Bij een aantal kinderen verloopt deze ontwikkeling vertraagd of afwijkend. Problemen kunnen zich op verschillende vlakken uiten. Sommige kinderen hebben moeite met het begrijpen van taal of ondervinden moeilijkheden om te spreken of iets te verwoorden. Ze hebben een beperkte woordenschat en zinsbouw (bv. korte of onafgewerkte zinnen). Het is van belang om de communicatie voldoende op te volgen en tijdig in te grijpen waar nodig.

ARTICULATIESTOORNISSEN

We spreken van een articulatiestoornis wanneer de ontwikkeling van de spraak een duidelijke afwijking vertoont en als de spraak duidelijk achterblijft t.o.v. die van leeftijdsgenoten. Spraakklanken worden niet of verkeerd uitgesproken. Dit kan de verstaanbaarheid zodanig beïnvloeden dat een kind zich niet of minder goed duidelijk kan maken. Soms komt een meervoudige articulatiestoornis voor. Daarbij worden verschillende klanken weggelaten, vervangen of vervormd. Daarnaast kunnen ook binnensmonds spreken, intonatieproblemen of nasaliteitsproblemen (o.a. door gespleten lippen, – gehemelte en/of gespleten tandkassen) onderzocht en behandeld worden.

STEMSTOORNISSEN

Stemproblemen komen zowel bij kinderen als bij volwassenen voor. Sommige kinderen zijn minder goed verstaanbaar door bv. een hese of schorre stem. Ze hanteren een verkeerd stemgebruik of misbruiken hun stem door o.a. te roepen of te fluisteren. Als volwassene kunt u moeilijkheden ondervinden tijdens het uitoefenen van uw beroep. Ook kunt u last hebben van een vermoeide stem, waardoor u zich niet steeds goed verstaanbaar kunt maken. Bij dergelijke stemklachten/stemproblemen wordt er ondersteuning en begeleiding gegeven om de stem zo optimaal mogelijk te gebruiken en de klachten zoveel mogelijk te beperken/verminderen.

AFWIJKEND MONDGEDRAG

Duimzuigen/langdurig gebruik van fopspeen, habitueel mondademen en infantiel slikken behoren tot afwijkend mondgedrag of afwijkende mondgewoonten. Deze mondgewoonten zorgen vaak voor een afwijkend gebit en/of spraakproblemen. Na onderzoek wordt in therapie een goede lipsluiting en een correcte slikbeweging aangeleerd die voor een blijvende verbetering van de mondgewoonten zorgt.

NEUROLOGISCHE TAAL-EN SPRAAKSTOORNISSEN

Dysartrie is een spraakstoornis die wordt veroorzaakt door een beschadiging van het zenuwstelsel. Hierdoor werken de spieren die nodig zijn voor het ademen, de stemgeving en de uitspraak onvoldoende. Dit heeft een invloed op de verstaanbaarheid. Door een onduidelijke uitspraak, een te zachte en/of hese stem, eentonig of nasaal (door de neus) spreken, of een combinatie ervan, verloopt de communicatie bij mensen met dysartrie gestoord. Na onderzoek wordt de therapie vooral gericht op het verbeteren van de verstaanbaarheid en het optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden van de cliënt. Zowel uitspraak, ademhaling en het stemgebruik worden behandeld. Indien dit niet volstaat, kan er naar een geschikt communicatiemiddel gezocht worden, zoals een gebaren- of tekensysteem of een elektronisch hulpmiddel.

Afasie is een verworven taalstoornis na een beroerte of een trauma. Een persoon met afasie verliest door een hersenletsel zijn vermogen om taal te begrijpen en/of te gebruiken (problemen om woorden op te roepen, verkeerde zinnen vormen, …). Ook het lezen en schrijven kunnen aangetast zijn. Andere bijkomende stoornissen zijn: verlammingen, problemen met het geheugen, oriëntatieproblemen, …
Na onderzoek wordt tijdens de therapie de focus gelegd op het verbeteren van het begrip en het aanleren van een passende communicatie. Zowel de cliënt als de omgeving leren omgaan met de beperkte communicatiemogelijkheden en de nodige aanpassingen.

STUDIEBEGELEIDING

Studeren verloopt niet bij iedereen vanzelf. Een goede inzet betekent niet automatisch goede resultaten. Bij kinderen en jongvolwassenen waarbij studeren moeizaam verloopt, wordt samen gezocht naar een passende studiemethode op maat.
Tijdens de begeleiding komen verschillende domeinen aan bod:

Organiseren
• Inrichten van de werkplek
• Opmaken van een planning
• Pauzeren

Verkennen
• Lezen en verkennen van opdracht en/of leerstof

Verwerken
• Structuur aanbrengen
• Schematiseren
• Samenvatten
• Memoriseren
• Studeren
• Geheugensteuntjes

Controleren
• Tips bij controle van opdracht en/of leerstof
• Vragen stellen
• Zelfevaluatie en -sturing

We starten algemeen en gaan stap voor stap over naar een eigen leerstijl om deze vervolgens toe te passen op de eigen opdrachten en leerstof.

Adres:
Rijkestraat 5 – 8750 Zwevezele
Staatsbaan 94b – 8610 Handzame

Telefoon:
+32 478 53 32 33